tisdag 22 april 2008

+

Jag har en så fabulous konstvetenskapslärare. Jag är alltid lycklig efter hans föreläsningar.. Han liksom bakar in hela världen i sina tolkningar.. Han sätter alltid in en massa småroliga anekdoter från sitt eget liv och andras, som kan tyckas att inte ha någonting med konst att göra. Men jo! Om man vill förstå konst måste man vilja förstå världen och människorna i stort.. Tvärtom också till en viss del.. När han börjar på något nytt tema och berättar om tankarna, teorierna osv, tänker man "jaa så är det ju rätt att se världen!" tills nästa nya tema dyker upp då samma sak upprepas och det gamla temat känns mindre rätt.. Men inget är svart eller vitt.. Inget är rätt eller fel.. Det är nästan som att gå på en föreläsning om filosofi, men att samtidigt få se bilder.. Han är så duktig big time! Ibland blir jag så lyrisk så jag till och med vill klappa händerna efteråt :D Men sånt gör man ju inte. Kanske ska ge honom en kram efter sista föreläsningen då det är slut för terminen.. Men tyvärr, jag har inte stake nog!




Francisco de Goya. "Förnuftets dröm producerar monster"...

Inga kommentarer: